دومین جشنواره هُمار در جزیره هرمز برگزار شد: برگزاري اين جشنواره فرصتی مناسب براي هنرمندان و دوستداران طبیعت در حوزه محيط زيست و گردشگری كشور بود تا در کنار هم از ظرفيت‏هاي موجود در خصوص ارتباط اقشار مردم با محيط زيست خود و مشاركت مردم و جوامع محلي در حفظ محيط زيست استفاده کنند و با توجه به ظرفيت‏هاي محيط زيست و گردشگری منطقه ، در تهيه آثار هنري، بهره مند شوند.

روز پنجم دی ماه همزمان با ورود گروه به جزیره هرمز بعد از صرف ناهار و استراحت جهت بازدید از قلعه پرتقالی ها حرکت کردیم دو ساعتی از تمام قسمت های قلعه با توضیحات زیبا و جذاب آقای حسن دریاپیما بازدید به عمل آمد. بعد از آن از موزه هنری دکتر نادعلیان دیدن کردیم . شام را در خانه ای نزدیک به موزه خوردیم در این چند روز زهرا خانم برای گروه غذا تهیه میکردند و بعد از آن برای شرکت در مراسم اجرای موسیقی زنده در موزه دکتر نادعلیان شرکت کردیم و از اجرای موسیقی زنده محلی لذت بردیم.

روز ششم دی ماه ابتدا به غاری با هدایت شهاب دریاپیما رفتیم که می بایست مقداری از راه را به صورت نشسته میرفتیم تا به آبشاری  نمکی برسیم.بعد از آن به ساحل خضر رفتیم و بیشتر در آنجا از طبیعت زیبای آن لذت بردیم، عصر آن روز هم به ساحل محیط زیست رفتیم و متاسفانه با آلودگی شدید آب مواجه شدیم.البته دوستان از این فرصت استفاده کرده و اثری هنری را اجرا کردند. شب جهت بازید به موزه کنیز رفتیم ، در آنجا کنیز داستان زندگی خود را با نقاشی های دیواری خود برایمان تعریف کرد. و از کارهای هنری ایشان خریداری شد.

روز هفتم دی ماه از ابتدای روز به ساحل سنگ مرغی رفتیم، در انجا هرکسی مشغول اجرای اثر هنری بود، بعد از صرف ناهار عده ای از دوستان به دیدن جزیره رفتند و عده ای هم در همان ساحل ماندند و کارهای گروهی هنری انجام دادند.

با توجه به اهداف جشنواره، تقویت فضای فرهنگی و هنری در جامعه و حرکت به سمت محیطی پاک با تکیه بر احترام به طبیعت و بستر سازی جهت مشارکت بیشتر قشر عمومی و ارگانهای مربوط در حفظ محیط زیست در این جشنواره با توجه به نشستی که در تاریخ 7 دی ماه در جزیره هرمز برگزار شد، شرکت کنندگان به مواردی از جمله سرمایه گذاری دولت و یا بخش خصوصی جهت احداث تصفیه خانه و کمپوست زباله، بازیافت مواد پلاستیکی؛ به جهت اینکه توریست در منطقه افزایش داشته است مصرف مواد پلاستیکی زیاد شده، تعیین یا جایگاهی مشخص برای زباله در لبه ساحلی و گردش‏پذیر جزیره، شهرداری زباله های بازیافتی را خریداری نماید، آموزش های لازم به مردم جزیره به جهت خدمات دهی به مسافران و توریست ها،و همچنین جهت کم کردن هزینه های مربوط به جمع آموری زباله ورودیه ایی از توریستها اخذ شود.

در ادامه این صحبتها روز هشتم دی ماه آقایان رضا و محمدحسین گودرزی با معاون بخش دار جزیره جناب آقای مهدی دریایی سائی دیدار و گفتگویی داشتند و در مکان استقرار گروه دیداری با ایشان و آقای سلامتی ریئس شورای شهر و آقای چرخیده رییس معدن خاک سرخ داشتیم و دیدگاههای خود را نسبت به جزیره اعلام کردیم و قرار شد با همکاری اقای گودرزی و بخشداری هرمز و آقای چرخیده مقداری نهال میوه از استان لرستان به جزیره منتقل و کاشته شود و زنبوداری در منطقه آموزش و ترویج شود.عده ای از دوستان صبح همان روز جهت انجام کار هنری و بازدید از کل جزیره به محیط رفتند.